Цькування на роботі: чому це відбувається, і що робити

Мобінг — відносно новий термін, і що він означає, поки зрозуміло не кожному. При цьому багато хто чув про цькування в колективі або навіть ставав його об'єктом. Це і є мобінг. Часто таке цькування — безпідставне і несправедливе, коли співробітника пресують просто так. Розбираємося, чому це відбувається і що робити, якщо до вас погано ставляться на роботі, інформує gazetapo.lviv.ua.

Мобінг — синонім слова "булінг". Останнє, зазвичай, використовують для опису цькування серед дітей. Мобінг же — одна з форм психологічного насильства в професійному трудовому колективі. Термін увів вчений-медик Ханц Лейман, який вивчав поведінку офісних співробітників у Швеції на початку 80-х років. Він охарактеризував мобінг як "психологічний терор" і виявив більше 40 варіацій мобінгу, у тому числі: глузування, необґрунтована критика, наклеп, колективна ізоляція, приховування інформації, поширення чуток і загрози.

Ті, хто проводить більшу частину дня в інтернеті, можуть стати жертвою кібермобінгу — цькування на професійних майданчиках, робочих форумах.

Причини мобінгу

Цькуванню можуть піддаватися будь-які співробітники, незалежно від особистості, інтересів або професійного статусу. Це можуть бути тихі і скромні люди або активні та рішучі.

Мотивація агресора буває будь-якою: від безпідставної неприязні до заздрості і бажання зайняти ваше робоче місце. Колеги також використовують мобінг, щоб змусити людину звільнитися.

Головне, що ви повинні запам'ятати: з вами все в порядку. Справа не у вас. Агресору все одно, кому грубіянити. Якщо, звичайно, ви не провокуєте конфлікти, не пліткуєте і не поширюєте чутки про колег. Часто агресія — спосіб самоствердитися за рахунок інших. У такому разі агресор — сам колишня жертва або невпевнена в собі особистість.

Як мобінг проявляється в колективі

Ознаки мобінгу:

  • бойкот або колективне ігнорування співробітника;
  • глузливі або принизливі зауваження, необґрунтовані чіпляння;
  • дезінформування;
  • псування особистих речей;
  • заподіяння шкоди здоров'ю.

Мобінг буває вертикальним і горизонтальним. У першому випадку, який ще називають босінгом, ініціатором цькування стає керівник. Він оцінює роботу не відповідно результату, ставить нездійсненні завдання, змушує переробляти, ігнорує прохання, ущемляє права співробітника. Іншими словами, робить усе, щоб демотивувати його або змусити написати заяву на звільнення.

Важливо пам'ятати, що керівник може коментувати і оцінювати роботу співробітника, але не має права проявляти постійний і безпідставний пресинг. Гірше, коли керівник принижує співробітника у присутності колег. Це підриває авторитет і провокує колектив приєднатися до позиції керівника: дорікати або висміювати, давати непрохані поради.

Горизонтальний мобінг: співробітника відверто гноблять колеги. Колектив може мінімізувати спілкування і приховувати важливу інформацію, наприклад про те, що на сьогодні запланована нарада.

Як протистояти

Якщо вам подобається робота і ви хочете її зберегти, у першу чергу необхідно навчитися захищати себе. Але не на шкоду почуттю власної гідності заради кар'єри, стабільної зарплати або соцпакету.

Якщо ви знаєте, що ведете себе адекватно, відповідально і якісно виконуєте свою роботу, не бійтеся говорити про свої почуття і права. Запросіть на розмову керівника або колегу. Глибоко дихайте і без зайвих емоцій задавайте питання, які вас турбують. Ведіть розмову з "я-позиції" — не звинувачуйте, а говоріть про себе і свої відчуття.

"Я відчуваю, що ви до мене погано ставитеся. Я не розумію причину насмішок на свою адресу, я професіонал і не роблю нічого такого, через що зі мною могли б так звертатися".

Тримайте обличчя: не реагуйте на слова і не давайте себе в образу. В ході діалогу зберігайте спокій і контролюйте себе — часто агресор чекає сліз і емоцій. Якщо доречно, зберігайте оптимістичний настрій і переводите все в жарт — це допомагає в боротьбі з порушенням особистих кордонів.

У деяких країнах цькування в командах намагаються запобігати: вводять фінансове та адміністративне покарання, у трудовому договорі співробітника прописують відповідальність за співучасть в пресингу кого-небудь із колективу.

У вітчизняних компаніях профілактика мобінгу не так поширена, але є певні методи впливу. Спочатку потрібно повідомити керівництву або співробітникам HR-відділу про негативну атмосферу в колективі. Уважно прочитайте трудовий договір або нормативні локальні акти — у документах може бути прописана заборона на цькування в колективі. Якщо керівництво не контролює встановлений порядок або ігнорує ваші прохання про допомогу, це може стати підставою для офіційної скарги, яку направляють в інспекцію з праці, прокуратуру або в суд.

Про всяк випадок важливо мати докази мобінгу: скріншоти листувань, записи на диктофон, показання свідків, які працюють у тому ж колективі, але не беруть участь у цькуванні і залишаються на вашому боці. При дохідливих поясненнях і наявності фактів суд займе сторону потерпілого і притягне керівництво до відповідальності. У випадку з наклепом це може бути моральна компенсація, при побоях або серйозної псування речей можливе залучення поліції.

Ось що каже клінічний психолог:

"Мобінг може призвести до нервових зривів, безсоння, глибокої депресії, панічних станів. Усе залежить від стійкості психіки і тривалості впливу. Мобінг важко передбачити. Наприклад, людина намагається налаштувати колектив по відношенню до себе більш позитивно: замовляє їжу на всіх, кличе разом відпочити після роботи. Це може бути сприйнято позитивно або, навпаки, викликати раптовий негатив з боку колег".

При вертикальному мобінгу важливо спробувати налагодити контакт, представити себе на місці інших. Подумки займіть позицію начальника, спробуйте зрозуміти, чого він хоче. Якщо мобінг горизонтальний, проаналізуйте, яка кількість людей в нього залучено, яка в них мотивація.

Розберіться, чи готові ви звільнитися, чи будете триматися за місце. Наскільки важливо справлятися з тим, що відбувається заради роботи? Перестати бути аутсайдером у колективі може бути важко. Якщо вам необхідно зберегти робоче місце, дізнайтеся, які зовнішні сили на вашому боці: відділ кадрів, закон, внутрішні правила компанії, трудова інспекція.

Якщо ви прийняли рішення звільнитися, намагайтеся залишатися максимально ввічливим і доброзичливим, щоб отримати всі зароблені гроші і назавжди розпрощатися з колишнім місцем роботи. Додатково можна пройти оцінку професійної компетенції. Так ви зрозумієте, що справа була не в вас, а в колективі.

Будьте своїм кращим другом, підтримкою і захистом та не зраджуйте себе заради робочого місця. Одного разу ви знайдете компанію, де вас будуть поважати, цінувати і гідно сприймати все, що ви робите.

Джерело