10 маловідомих фактів про трагічну загибель «Титаніка»

Пройшло вже більше 100 років з моменту трагічної загибелі «Титаніка». Багато в чому завдяки зусиллям Джеймса Кемерона і його фільму — одному з найбільш касових і рейтингових в історії, про цей пароплав дізналися всі. Але незважаючи на те, що про «Титанік» чула кожна людина на нашій планеті, багато принципових деталей, пов'язаних з катастрофою 14 квітня 1912 року, досі залишаються маловідомими. Давайте виправимо це упущення, інформує Ukr.Media.

Погода була ідеальною

В день загибелі «Титаніка» в морі панував абсолютний спокій.

Досить легко уявити, як лайнер «Титанік» бореться з високими хвилями, як туман і злива дощ приховують айсберг, який згодом відправив корабель на дно. Але все було зовсім не так. Коли «Титанік» прямував до місця своєї загибелі, погода була чудовою, можна навіть сказати страшно спокійною. Вітер і хвилі відсутні, і поверхня моря була бездоганно гладкою — наче дзеркало. Можливо, прекрасна погода і посприяла трагедії.

Навіть легкі брижі на водній поверхні могла б підштовхнути фосфоресціюючий планктон впритул до країв айсберга, і його змогли б помітити заздалегідь. Другий капітан «Титаніка», Чарльз Лайтоллер, виділяв відсутність планктону, що світиться, як одну з причин катастрофи. Можливо, абсолютний штиль також запобіг різкій зміні температури, яка завжди попереджає команду про небезпечне зближення з айсбергом.

На жаль, коли той Фредерік Фліт помітив прямо по курсу крижану брилу, вже було занадто пізно для того, щоб уникнути зіткнення. Під час проведеного в 1912 році розслідування експерти встановили, що з моменту виявлення айсберга у пароплава залишалося лише 37 секунд, щоб змінити курс. Інші фахівці заявили, що часу було трохи більше — близько 65 секунд. У будь-якому випадку «Титанік» був приречений, бо навіть якби була дана команда «повний стоп», лайнер ще близько 3,5 хвилин рухався б за інерцією.

Як на зло, відразу після аварії піднявся сильний холодний вітер, який буквально заморожував людей, які боролися за життя в крижаній воді.

Це цікаво: В цілому, при катастрофі «Титаніка» загинули 1514 чоловік, що знаходилися на борту (з урахуванням екіпажу), врятувалися 710. Вижити змогли 76% жінок, 51% дітей і лише 18% чоловіків. З 908 членів екіпажу загинули 696.

Вся поїздка супроводжувалася пожежею

Виявляється, на «Титаніку» весь час вирувала пожежа.

Незадовго до першого і, на жаль, останнього рейсу, в одному з вугільних бункерів пароплава почалася пожежа. Слідчі, з'ясовували причини катастрофи, змогли довести, що вогонь ще вирував, коли «Титанік» вирушив до Нью-Йорка, створюючи потенційну небезпеку для всіх, хто був присутній на борту.

Кочегар Джон Діллі, який врятувався говорив: «Нам не вдалося погасити вогонь, і кочегари казали, що коли ми висадимо пасажирів, треба буде звільнити всі великі вугільні бункери, а потім викликати пожежні катери, які допомогли б нам загасити вогонь». Джон стверджує, що полум'я згасло лише тоді, коли крижана брила розірвала корпус. Вода вмить затопила бункери.

Деякі інші члени екіпажу запевняють, що пожежу вдалося успішно загасити вранці 14 квітня — в той самий фатальний день. Як би не було, «Титанік» горів упродовж усього свого першого рейсу. Не факт, що вогонь призвів би до катастрофічних наслідків, адже проектувальники розробляли бункери сталеві так, щоб вони могли витримати вугільні пожежі. Тим не менше, ризики багаторазово зростали.

Це цікаво: Керуючий директор компанії «White Star Line» Брюс Ісмей пізніше стверджував, що Джон Пірпонт Морган — власник компанії «IMM», якій і належав «Титанік», змусив екіпаж плисти на максимальній швидкості, щоб доплисти до Нью-Йорка і висадити людей до того, як відбудуться неминучі вибухи».

До речі, Він і сам мав бути в числі пасажирів, але за лічені хвилини до відправлення чомусь передумав і зійшов з судна.

Трагічне передбачення катастрофи Вільямом Стідом

Вільям Стід — людина, яка передбачила катастрофу… І загинула у ній…

Ще за 26 років до аварії «Титаніка» британський журналіст Вільям Стід написав вигадану історію, в якій розповідалося про загибель великого атлантичного поштового пароплава. У творі велика частина пасажирів потонула з-за дефіциту рятувальних шлюпок. Цією розповіддю Стід хотів привернути увагу громадськості до того факту, що екіпажами кораблів не висуваються вимоги щодо наявності достатньої кількості шлюпок для порятунку всіх пасажирів, які знаходяться на борту.

Вільям Стід повернувся до цієї теми ще раз в 1892 році. У кульмінаційній частині судно перетинає Атлантичний океан з сотнями туристів на борту. Наведемо уривок: «Пролунав гуркіт, немов пароплав наскочив на лід. Гвинти крутилися, розсікаючи крижані брили. Всі пасажири обережно піднялися на палубу. Була сира і дуже холодна погода. Кожні пів хвилини десь із туману гудів свисток. Гуркіт пароплава і перемелюваного гвинтами льоду не дозволяли розмовляти і бути почутим. Але раптом з темряви пролунав відчайдушний крик: «Айсберг по правому борту!».

Через 20 років Стід загинув, перебуваючи на борту «Титаніка»…

Капітан Едвард Сміт

Капітан Едвард Сміт був шокований, коли зрозумів, що всіх пасажирів врятувати не вдасться.

Капітан відомого судна Едвард Джон Сміт, з того дня, коли потонув разом з «Титаніком», став героєм десятків легенд. Багато запевняють, що він встиг особисто врятувати життя дитині, перш ніж загинути. Але слід зауважити, що його героїчний образ злегка прикрашений.

Крім того, що капітан ігнорував попередження про айсберги і не тримав «Титанік» на розумній швидкості, Сміт також дозволив кільком рятувальним шлюпкам покинути «Титанік» наполовину порожніми. Відомо, що в першій шлюпці (із шістнадцяти), розрахованої на 65 осіб, було тільки 28 пасажирів, у другій — 36, у третій — 32, у четвертій і п'ятій — по 28.

Кажуть, що коли Сміт дізнався про те, що «Титанік» не вдасться утримати на плаву, він зрозумів, що навіть при максимальній завантаженості шлюпок щонайменше 1000 чоловік залишаться на потопаючому судні. Усвідомлення цього факту повалило його в жах. Капітан на час втратив рішучість: не вимагав якнайшвидшої евакуації, не займався організацією роботи команди, віддавав тільки невиразні й суперечливі накази, не відповідав на запитання його офіцерів і матросів. Едвард Сміт не віддав наказу завантажувати шлюпки по максимуму через їх дефіцит, не стежив за евакуацією і точністю виконання своїх наказів.

Пізніше, коли на воду було спущена остання шлюпка, Сміт востаннє пройшовся по шлюпковій палубі. Він наказав всім членам екіпажу припинити роботу і спробувати врятуватися самим. Капітан повторював «Відтепер кожен сам за себе».

Це цікаво: Коли «Титанік» пішов на дно, з сотень у воді людей вижили одиниці. Члени екіпажу Чарльз Лайтоллер, Джек Тейер, Арчибальд Грейсі і ще близько 30 осіб зуміли піднятися на перевернуту догори дном складну шлюпку. Розуміючи небезпеку повного затоплення човна, вони змушені були відштовхувати плаваючих поблизу людей веслами, попри благання про допомогу. Пізніше у своїй книзі Грейсі захоплювався поведінкою в крижаній воді: «Я не почув жодного докору після відмови в допомозі. Відмови зустрічалися мужніми словами: «Гаразд, удачі, хлопці, і нехай береже вас Господь!»».

Тільки в 2012 році стало відомо, що Сміт у свій час не зміг скласти тест з навігації з першої спроби. Зробити це йому вдалося лише в 1888 році. Однак, початковий провал був, мабуть, недоброю прикметою.

Єдиний японець на борту

Масабуми Хосоно в Японії зненавиділи і зустріли, як боягуза.

Єдиний японський пасажир на «Титаніку» — державний службовець Масабуми Хосоно. До того як сісти на пароплав і почати дорогу додому, він кілька місяців вивчав в Європі залізничні системи. Коли «Титанік» почав тонути, Хосоно пробрався на верхню палубу, щоб з гідністю дивитися в обличчя смерті. Він розумів, що шансів вижити практично немає, адже члени екіпажу саджали в шлюпки тільки жінок і дітей, а чоловіків відганяли, погрожуючи пістолетом. Несподівано Хосоно виявив, що може врятуватися.

Можливість з'явилася в той момент, коли член екіпажу крикнув, що в спущеній шлюпці залишилося 2 вільних місця. Побачивши, що хтось стрибнув у воду, Хосоно вчинив так само. Якби він міг знати, до яких наслідків це призведе в майбутньому, можливо, волів би загинути.

Тоді вважалося, що достойному чоловікові краще померти з почестю, ніж вижити в ганебній манері. Після повернення до Японії Хосоно затаврували як боягуза і зненавиділи чи не всією країною. Його звільнили з урядової роботи, нехай через кілька років і найняли назад. Негативні відгуки про азіата, врятованого в шлюпці №13, дозволяють зробити висновок, що це був Хосоно.

Це цікаво: Температура води за бортом становила 2°С (поріг замерзання). Деякі люди, опинившись у ній, загинули від серцевого нападу відразу. Інші вмирали приблизно через пів години. Спочатку з-за сильного переохолодження з'являлася сильна дрож, потім сповільнювалися пульс і температура тіла. Незабаром людина втрачала свідомість і помирала.

У 1997 році репутація Масабуми була частково відновлена, коли серед його речей було знайдено рукописний опис трагедії. У листі для своєї дружини Хосоно згадував, що знаходився в шлюпці №10. Якщо це правда, значить, він не міг бути тим самим азіатом.

Реальне намисто «Титаніка»

Намисто «Серце океану» існувало насправді.

У фільмі «Титанік» було згадано чудове намисто, яке називалося «Серце океану». Можна подумати, що це вигадка режисера. Але виявляється, що на реальному судні сталася аналогічна історія: пасажирці Кейт Філіпс її коханець Генрі Морлі подарував коштовне сапфірове намисто.

Багатий 40-річний власник кондитерського цеху закохався в 19-річну Кейт, яка працювала помічницею в його конкурента. Незабаром Морлі задумав кинути свою дружину і маленьку доньку заради Кейт. Пара сіла на борт «Титаніка», щоб втекти і почати життя з чистого аркуша в Каліфорнії. В ніч катастрофи Кейт вдалося потрапити на борт останнього рятувального човна. А Генрі Морлі загинув.

Через 9 місяців Кейт народила дівчинку, яку назвала Еллен. Тільки у віці 76 років Еллен дізналася, що її батько був одним із загиблих пасажирів «Титаніка». Коли вона поговорила про це з матір'ю, то дізналася, що у Кейт досі зберігається те саме сапфірове намисто.

Помилки і теорії

Можливо, в катастрофі винен Супермісяць.

Дослідники неодноразово намагалися з'ясувати, чому «Титанік» зіткнувся з крижаною брилою. Відразу після катастрофи англійські та американські експерти вирішили, що пароплав рухався занадто швидко. На невеликій швидкості збиток був би набагато меншим, так і шанси піти в сторону від зіткнення збільшувалися. А так айсберг, немов консервний ніж, розпоров 5 носових відсіків «Титаніка». При зіткненні в обшивці правого борту з'явилися 6 пробоїн, сумарна довжина яких сягала 90 метрів.

Це цікаво: Корпус лайнера був розділений на 16 водонепроникних відсіків з допомогою 15 перебірок, побудованих поперек судна. Конструктори розрахували, що «Титанік» зможе залишатися на плаву в разі затоплення одночасно 2 будь-яких відсіків або суміжних 4 (носових або кормових).

У 2010 році журналістка Луїза Паттон, онука одного з офіцерів «Титаніка», припустила, що судно уникло б зіткнення, якби після повідомлення про айсберг рульовий Роберт Хитчинс не панікував і спочатку не повернув кермо в протилежну сторону. Луїза впевнена, що її дід вступив з іншими членами екіпажу в змову, намагаючись зберегти цю помилку в таємниці. Правда могла зруйнувати репутацію компанії «White Star Line» і всіх його колег.

Водночас два астронома з Техаського університету припускають, що виникнення «Супермісяця» могло викликати рух айсберга. Відзначимо, що «Супермісяць» відбувається тоді, коли в момент повні наш супутник підходить до Землі на близьку відстань. Відомо, що 4 січня 1912 року Місяць наблизився до Землі на найменшу дистанцію за останні 1,5 тисячі років. Це сталося на наступний день після так званого перигелію Землі (максимальне наближення планети до Сонця). В результаті спільного гравітаційного впливу Сонця і Місяця могли з'явитися надзвичайно сильні приливні сили. Астрономи вважають, що потужні потоки води привели в рух безліч айсбергів на шляху «Титаніка», це створило всі передумови для катастрофи.

Елізабет Шутес

Елізабет Шутес стверджує, що відчула запах льоду ще до катастрофи.

Пасажирка «Титаніка» Елізабет Шутес стверджувала, що незадовго до катастрофи її вразив запах льоду, який не давав їй нормально заснути. Він нагадував їй величезну крижану печеру, в якій Шутес колись побувала. Елізабет вижила і пізніше написала власний звіт про трагедію.

Шутес була гувернанткою 19-річної пасажирки I класу Маргарет Гремм. Коли лайнер в перший раз завібрував і злегка здригнувся, дівчина не сильно стурбована цим, будучи впевненою, що превеликому судну нічого не загрожує. Елізабет лежала в своїй каюті, коли в двері постукала її подруга, повідомила, що бачила у вікно своєї каюти величезний айсберг, з яким зіткнувся лайнер. Тоді Елізабет запитала у стюардів, чи це правда, але отримала негативну відповідь.

Тільки після того, як пасажирів першого класу зігнали на верхню палубу, Шутес усвідомила всю серйозність становища. Як вона писала у мемуарах, в рятувальній шлюпці, в якій вона перебувала, було лише 36 осіб (при тому, що розрахована вона була на 65 місць). Елізабет ледь не силоміць заштовхали в шлюпку проти її волі. Дівчина хотіла залишитися на кораблі, адже не вірила, що такий величезний лайнер може потонути. Але коли шлюпка відпливла на достатню відстань, «Титанік» розламався на 2 частини і за лічені секунди зник під водою.

Паралелі з крахом лайнера «Costa Concordia»

Чи існує зв'язок між загибеллю "Costa Concordia" і 'Титаніка'?

Це цікаво: Багато людей проводять паралелі між загибеллю італійського корабля «Costa Concordia» і крахом «Титаніка». По-перше, деякі виживші пасажири «Concordia» стверджували, що в момент, коли корабель, що вдарився об скелю, в їдальні грала знаменита пісня Селін Діон «My Heart Will Go On». По-друге, обидва лайнери зустріли свій кінець з проміжком в 100 років.

Є й інші дивні збіги. Хрещення обох кораблів було невдалим — пляшка шампанського не розбилася об борт «Costa Concordia». Кажуть, що те ж саме сталося свого часу з «Титаніком». До обох трагедій призвели людські помилки. Нарешті, обидва корабля в момент катастрофи пливли на максимальній швидкості.

Мабуть, найбільш значна відмінність — репутації двох капітанів. Коли капітана «Титаніка» Едварда Сміта люди пам'ятають як героя, який загинув разом з пароплавом і перед цим врятував життя дитині, на адресу Франческо Щетино звучать прокльони. Щетино разом з другим офіцером бігли з борту корабля, коли на борту знаходились ще 300 пасажирів, яких можна було врятувати.

Оптичні ілюзії

Сигнали лиха з «Титаніка» були інтерпретовані командою судна, як міражі.

З потопаючого «Титаніка» кілька разів відправлялися сигнали лиха. Крім цього, були запущені 8 сигнальних ракет. Найближче від місця аварії знаходився корабель «Каліфорнія» проігнорував ракети, хоча вони яскраво висвітлили нічне небо. Пізніше капітан «Каліфорнії» втратив роботу через скандал, адже багато людей вважали, що він свідомо проігнорував сигнали. Але подальше розслідування причин катастрофи «Титаніка» дозволяють дати більш правдоподібне пояснення його поведінки — заломлення світла.

Важливо відзначити, що в ніч з 14 на 15 квітня «Титанік» пропливав через сферу так званої термічної інверсії. Вона викликає неправильне заломлення світла, із-за чого з'являються міражі. Як стверджує історик Тім Малтин, з декількох кораблів, що знаходилися поблизу місця аварії, у фатальну ніч спостерігалися десятки міражів. Малтин впевнений, що температурні умови викликали аномальне заломлення світла. Цим можна пояснити, наприклад, те, чому дозорці «Титаніка» повідомили про те, що судно рухається на айсберг занадто пізно.

Ці міражі і втримали команду екіпажу «Каліфорнії» від правильної інтерпретації сигналів лиха. Такий висновок Малтин зробив у 2012 році, через 20 років після офіційного закриття британським урядом власного розслідування щодо впливу заломлення світла на загибель «Титаніка».

Катастрофа «Титаніка» і через сто з гаком років залишається однією з найбільш відомих катастроф в історії. Драматичні події, що відбувалися на борту пароплава в ніч на 15 квітня 1912 року, знайшли своє відображення в мистецтві. Інтерес до загибелі непотоплюваного судна не слабшає і в наші дні. Про «Титанік» написані сотні книг, тисячі статей, зняті документальні та художні фільми. А в пам'ять про жертви катастрофи у різних країнах зведені пам'ятники і меморіали.

Джерело