Реформа – це завжди боляче, але в кінцевому результаті після її втілення в тій чи іншій галузі мають бути суттєві зміни на краще. Однією з таких болісних є реформа освіти, яка передбачає створення Нової Української Школи (НУШ) із профільним навчанням та покликана вивести вітчизняну освіту на якісно новий рівень, і водночас тягне за собою закриття 10-11 класів у низці закладів освіти І-ІІІ ст.
Як відбувається реформа освіти
Втілення НУШ в нашій країні стартувало ще у вересні 2018 року з початкової школи, однак, на перших етапах, це не супроводжувалося закриттям класів (такі випадки були зумовлені недостатньою наповнюваністю).Відтак дійшла черга й до реформування старшої школи, а саме – створення опорних навчальних закладів – профільних ліцеїв, до яких є певні критерії і далеко не всі школи маленьких сіл та навіть міст відповідають цим критеріям.
Зокрема в ліцеї повинні навчатися не менше 200 учнів, а в 10-11 класах має бути не менше, ніж по два паралельні класи за трьома профілями. Також має бути належний рівень фахової підготовки педпрацівників, матеріально-технічної бази та інклюзія.
Кінцевою метою таких нововведень має бути те, що в одному закладі учні, в залежності від їхнього вибору, матимуть можливість отримати гуманітарну, математично-природничу чи іншу профільну підготовку. Школи, які не відповідають цим критеріям, в межах реформи будуть переведені в статус гімназій (1-9 кл.).
Завершення реформи НУШ в Міністерстві освіти і науки України планували на 2024 рік, однак у 2021 році її відклали до 1 вересня 2027 року. Саме у вересні 2027 року остаточно відбудеться запуск профільної школи, а до цього часу навчальні заклади можуть продовжувати навчання у старшій школі згідно з діючими програмами. А це означає, що час звичних нам «загальноосвітніх шкіл» ще не минув.
Звісно, підготовка органами місцевого самоврядування до втілення реформи повинна активно вестися і ведеться уже зараз. Зокрема, до 1 вересня 2024 року мають бути затверджені плани формування мережі ліцеїв, з урахуванням вимог законодавства. Також відповідні відділи органів місцевого самоврядування мають напрацьовувати документальну базу для набуття майбутніми гімназіями та ліцеями статусу юридичної особи, працювати над приведенням у відповідність матеріально-технічної бази та забезпечення інклюзії.
Як рекомендує проводити реформу Департамент освіти і науки ЛОВА
Як розповів в коментарі МедіаДрогобиччина начальник Департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска, ще з 2021 року проводяться навчання для працівників освіти із регіонів, щоб організувати реформу так, аби вона була якомога менш болісна для громад.
Перехід до системи «початкова школа-гімназія-ліцей» має бути поступовим і поетапним.
У Департаменті освіти і науки нам також розповіли, що рекомендують органам місцевого самоврядування проводити зустрічі з громадськістю у тих населених пунктах, де доведеться закривати старшу школу через невідповідність критеріям ліцею. І лише через рік після цього припиняти набір в 10 клас. Така комунікація та підготовка допомогла б не тільки згладити “гострі” кути, а й дозволила б учням та вчителям спланувати своє майбутнє. В ідеалі перехід із 11-річки до гімназії мав би тривати два роки, щоб 11-класники змогли завершити навчання у своїй школі.
Як планують реформу у Східницькій селищній громаді
Однак, у Східницькій селищній громаді планують припинити набір учнів в 10 класи одразу у трьох школах громади, що не відповідають критеріям ліцею, уже з 1 вересня 2023 року. Відповідну Програму трансформації (дорожня карта) мережі закладів загальної середньої освіти Східницької громади на 2023 — 2027 роки опублікував 1 лютого офіційний сайт Східницької селищної ради, а 3 лютого відбувся її розгляд на пленарному засіданні сесії Східницької селищної ради. З цією Програмою читач може також ознайомитися вкінці статті.
Отже, три навчальні заклади громади І-ІІІ ступенів – а це Опаківський ЗЗСО (у 9 класі зараз навчається 14 учнів), Новокропивницький ЗЗСО (у 9 класі є 13 учнів) та Довжанський ЗЗСО (у 9 класі є 6 учнів) припиняють набір в 10 клас уже у 2023 році і стають до вересня 2024 року гімназіями.
Натомість створення профільних ліцеїв в громаді заплановано аж до вересня 2027 року. Їх буде два: на базі Східницького та Підбузького ЗЗСО.
Громадських обговорень за рік до припинення набору в 10 класи, як і плавного поетапного переходу до цього в межах 2 років, як рекомендує ЛОВА, ця Програма не передбачає, бо чітко пише, що набору вже у вересні 2023 року в 10-ті класи в трьох школах не буде.
Педагоги та батьки цією звісткою, м’яко кажучи, приголомшені.
До слова, разом з Програмою на офіційному сайті селищної ради 1 лютого опубліковане інтерв’ю начальника відділу освіти Тараса Шуста, де на запитання журналістки він, серед іншого, говорить, що перехід має бути “поступовим” та “поетапним”, цитуємо дослівно:
«– Чи правильно, я Вас зрозуміла, з 1 вересня 2024 року здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечуватимуть: початкова школа – початкову освіту; гімназія – базову середню освіту; ліцей – профільну середню освіту?
– Не зовсім так. Ми розпочинаємо поступове реформування, яке має проходити у декілька етапів і до 2027 року завершитися».
Якщо ще раз глянути на Програму, то стає очевидно, що підхід “поступовості” стосуватиметься лише створення ліцеїв.
Опаківський ЗЗСО: «подарунок» на 40-літній ювілей
Педагогічний колектив та батьки учнів Опаківського ЗЗСО, а також мешканці села вкрай занепокоєні цією звісткою, вони не розуміють та не схвалюють такого поспіху. З огляду на воєнний стан в країні, продовження функціонування “11-річки” у селі навіть на один рік має вагоме значення. Адже передусім йдеться про долі дітей. Тим паче, що створення профільного ліцею у Східницькій громаді, як кращу альтернативу рідній школі, ні у 2023, ні у 2024 навчальних роках Програма трансформації не передбачає!
Також варто згадати, що йдеться про далеко не найгіршу в багатьох сенсах школу громади.
Історія школи сягає ще у 1819 рік, коли в селі була створена тривіальна (початкова) школа. У 20 ст. почався інтенсивний розвиток сільської освіти – у 1967 році кількість корпусів школи сягнула 5-ти, але й там не могли комфортно поміститися понад 400 учнів.
Зараз Опаківський ЗЗСО розташований у добротному триповерховому будинку, збудованому в кінці 70-их поч. 80 рр., розрахованому на 624 учні. Перший дзвінок тут пролунав майже сорок років тому – 1 вересня 1983 року.
Школа в ті часи була, як тепер прийнято говорити, опорною: на її базі діяв гуртожиток і тут навчалися в середньому по 30 учнів у старшій школі із сіл Залокоть, Старий Кропивник, Новий Кропивник, Бистриця, Смільна та Жданівка.
Без перебільшення, це була одна з найкращих шкіл Підгір’я, і не лише в споруді її цінність. Серед кращих випускників Опаківської школи – доктор та кандидати наук, викладачі, програмісти, інженери, архітектори, журналісти, дизайнери, художники, стилісти, лікарі, музиканти, а також майже 40 Захисників, які боронять нашу землю від московського окупанта.
До слова, саме в Опаківській школі (ще в старих її корпусах) колись розпочинала свої перші кроки у навчанні відома уродженка села світлої пам’яті в.о. міністра освіти і науки Любомира Мандзій – до переїзду сім’ї тут вона закінчила 1 клас.
Саме в Опаківській школі працювало подружжя освітян – Дмитро та Антоніна Линів, чий рід дав Україні відому на весь світ диригентку Оксану Линів. Оксана є їхньою онучкою, а її батько, відомий у Бродах музикант і хормейстер, Дмитро Линів теж навчався в Опаківській школі.
Буквально за два-три роки до впровадження реформи децентралізації в форматі ОТГ, у школі були проведені суттєві оновлення на мільйони гривень: замінено всі вікна та двері на металопластикові, повністю замінено покрівлю даху, замінено труби та радіатори тепломережі, в належному стані підтримуються класні кабінети та коридори.
З початком повномасштабного вторгнення на кілька місяців школа стала прихистком для сотень українців, які втекли із зони ведення бойових дій.
Зараз у школі навчаються 168 учнів та діє дошкільна група, в якій займається 18 дітей. У старшій школі, власне над якою завис меч Дамокла, зараз навчається 30 учнів. У 9 класі навчається 14 учнів і 12 з них виявили бажання продовжити навчання у 10 класі. Однак, із запровадженням в дію Програми трансформації освітньої мережі уже з вересня 2023 року, цим учням доведеться продовжувати навчання поза межами рідного села.
В селі ніхто не стоїть на заваді реформи, але не розуміють її поспіху
Наголосимо, що і вчителі і батьки учнів розуміють, що не зупинити змін, час яких настав: ніхто в селі не стоїть на заваді реформі й не претендує на статус ліцею, оскільки кількість учнів для цього недостатня. Однак педагогічний колектив та громада прагнуть, щоб їхній навчальний заклад продовжив працювати в форматі ІІІ ступеню до тих пір, поки це дозволяє чинне законодавство. Опачани переконані, що ще мінімум два роки Опаківський ЗЗСО може працювати у теперішньому форматі і закон їм це дозволяє. Адже є достатня наповнюваність класів, а ліцею на теренах громади поки немає.
Голос громади та освітян
Профспілковий комітет педколективу та мешканці села Опака мають намір добиватися відтермінування впровадження реформи наскільки це можливо. Саме з цього приводу голова пофспілки працівників освіти Опаківського ЗЗСО Мар’яна Якуц 6 лютого ініціювала проведення зборів, щоб обговорити подальшу долю навчального закладу.
Людей прийшло вдосталь і вони налаштовані рішуче стояти на захисті своєї школи. На збори були запрошені також представники Відділу освіти Східницької селищної ради. І хоча ніхто із профільного відділу так і не прийшов, збори відбулися. Батьки одноголосно проголосували за накладення вето на запропоновану Східницькою селищною радою Програмою трансформації.
Вчителі висловили обурення, що ніхто не попереджав їх про те, що набору в 10 клас не буде вже з вересня цього року. Ба мало того – в той час, як вчителям організували конференцію, де розповідали про поетапне впровадження реформи, у сесійній залі селищної ради депутати розглядали Програму про закриття 10-их класів у 3 школах уже з вересня цього року.
Свою підтримку опаківським освітянам та учням також засвідчила Голова територіальної профспілки працівників освіти і науки України Східницької СТГ Світлана Вальо.
Батьки, присутні на зборах, висловили вдячність вчителям за належний рівень організації шкільного процесу та високий рівень знань своїх дітей.
Задекларував свою підтримку школі також присутній на зборах сільський староста Михайло Якуц.
Спільними зборами вирішено направити колективні звернення у всеможливі інстанції та до депутатів всіх рівнів.
Виступив також на зборах колишній депутат Дрогобицької районної ради, ветеран війни Михайло Пріцак Що кажуть у Відділі освіти Східницької селищної ради
Як ми вже писали, на сайті селищної ради було опубліковано інтерв’ю начальника відділу освіти Східницької селищної ради Тараса Шуста. Паралельно стаття вийшла ще на одному сайті, що висвітлює діяльність селищної ради:
Тарас Шуст: “ Необхідність реформувати мережу закладів освіти у Східницькій громаді виникла у зв’язку із змінами у законодавстві. Згідно розпорядження від 08.07.2022 начальника Львівської обласної військової адміністрації М. Козицького затверджено прогнозовану мережу ліцеїв Львівської області.”
Також ми звернулися в телефонному режимі за коментарем до Тараса Шуста з питаннями, зокрема: чому громаду Опаки ніхто не попередив; чому не було проведено зустрічі з громадськістю згідно з рекомендаціями ЛОВА; чому в такому поспіху проводиться реформа; та яка доля чекає 11-класників (теперішніх 10-класників). Але посадовець відмовився давати коментарі.
Однак задля дотримання балансу позицій сторін читач може самостійно прочитати інтерв’ю очільника освіти Східницької громади за посиланням. Хоч і відповідей на запитання, які турбують саме опачан, там немає.
А ми звернулися за коментарем з приводу наболілої ситуації до Львівської обласної військової адміністрації, зокрема до начальника Департаменту освіти і науки ЛОВА Олега Паски.
Що кажуть у ЛОВА: Олег Паска, начальник Департаменту освіти і науки ЛОВА
Пане Олеже, чи справді реформа НУШ передбачає закриття 10 класів у закладах освіти І-ІІІ ст., чиї критерії недостатні для створення ліцеїв, уже з вересня 2023 навчального року? І чи лише зараз це стало відомо?
Ми спеціально заздалегідь почали обговорення з відділами освіти усіх громад. Цей процес почався ще у 2021 році й тривав рік. Усі громади представили своє бачення того, у котрих школах будуть створені ліцеї. Ми, у більшості випадків, погодилися. За результатами обговорення у серпні минулого року було видано розпорядження голови Львівської ОВА про затвердження ПРОГНОЗОВАНОЇ мережі ліцеїв.
Далі усі мали пів року, щоб розробити карти трансформації закладів освіти і затвердити їх на сесіях місцевих рад. На жаль, за пів року лише 20 громад з 73 це зробили. Коли ми повторно нагадали, тоді ще 44 громади зробили дорожні карти. Кожна громада до кожного закладу мала підходити індивідуально. Уся ця робота здійснювалась для того, щоб плавно, продумано реалізувати реформу з покращення якості освіти у такий спосіб, щоб у 2027 році мережа вже була готова і не треба було за один рік робити радикальні зміни.
Чи доцільно припиняти набір 10-их класів уже зараз, якщо наповнюваність учнів є достатньою?
Не бачу такої потреби. Хіба, що є можливість довезення учнів до ліцею, чи ліцей має пансіон. Загальноприйнятним є те, що 11 клас мав би завершувати навчання у школі без переведення в інші.
Який крайній термін (навчальний рік) переходу до статусу гімназії мають заклади освіти, щоб не провалити реформу?
У 2026 році до вересня необхідно ухвалити відповідне рішення.
У яких громадах Львівщини уже провели реформу?
Першим здійснив реформу Червоноград і створив один ліцей 3 ступеня. Досвід, як на мене, дуже позитивний. На черзі Стрий та інші громади, які починають з 1 вересня 2023 року. Кожна громада має свої можливості і свій календарний план.
Віра ЧОПИК
Програма трансформації (дорожня карта) мережі закладів загальної середньої освіти Східницької громади на 2023 — 2027 роки
Залиште відповідь