Як ввозити гумдопомогу за новою цифровою системою: роз’яснення Мінсоцполітики

Новий цифровий механізм для ввезення гуманітарної допомоги в Україну запрацював з 1 грудня. Відтепер отримувачі зможуть подавати декларацію онлайн з використанням Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги. Водночас до 1 квітня наступного року триватиме перехідний період з можливістю подання паперової декларації, і вже зараз процес ввезення гуманітарки викликає численні питання.

Тож міністр соціальної політики Оксана Жолнович надала роз’яснення щодо запуску в Україні цифрового обліку для ввезення гуманітарної допомоги в ефірі «Єдиних новин».

За її словами, у перший день роботи нової системи зареєструвалося 700 нових користувачів.

— Йдеться про суб’єктів, які зареєструвалися як отримувачі гуманітарної допомоги. Нагадаю, що на ввезення гуманітарної допомоги діють нульові ставки мита, відповідно той, хто ввозить гуманітарну допомогу, тобто отримувач, юридична особа, має показати, що він роздав, а не продав таку допомогу. Саме такий процес ми і цифрували, тож побачили, що принаймні 700 користувачів були поза системою, хоча відповідно до закону мали бути зареєстровані. Це дозволило їм у перший день вирішити цю юридичну колізію. Раніше документи подавали до Мінсоцполітики вручну, засідала робоча група і визнавала отримувачами гуманітарної допомоги кожну організацію окремо, це був складний бюрократичний процес, і запровадження цифрової системи дозволило його спростити, — зазначила вона.

Водночас Оксана Жолнович пояснила процедуру реєстрації. Як це відбувається? Керівнику громадської організації, благодійного фонду чи органу місцевого самоврядування, тобто всім, хто може бути отримувачем гуманітарної допомоги, достатньо зареєструватись у системі зі своїм кваліфікованим електронним підписом (КЕП) керівника і всі дані про організацію підтягуються.

— Бажано робити це заздалегідь, коли тільки збираєтесь ввозити гуманітарну допомогу — одразу внесіть себе в систему, тому що отримувати гуманітарну допомогу можуть тільки зареєстровані отримувачі. Також є спрощення для подачі онлайн-декларацій (хоча паперовий варіант подачі теж можливий), це можуть зробити не лише керівники організацій, але й працівники, використавши свій КЕП і зазначивши, яку організацію вони представляють. Цей запит висвітлюється в електронному кабінеті організації і керівник підтверджує повноваження цього працівника. При чому цих людей можна щоразу змінювати під кожний конкретний вантаж, — розповіла міністерка.

Водночас нова система дозволяє робити чернетки декларацій. Коли отримувач допомоги приблизно знає, що буде завезено, то може сформувати чернетку декларації і не відправляти її на митницю. Лише коли вже точно відомі обсяги товару — слід внести зміни і натиснути «відправити на митницю». Тоді водію на кордоні вже нічого не треба заповнювати чи пояснювати, тільки вказати унікальний код декларації.

Ситуація досить складна для військових частин, які отримують гуманітарну допомогу.

— Ми розуміємо, що цифрові труднощі з військовими частинами можливі, бо не всі вони ще зареєстровані як отримувачі гуманітарної допомоги. Тож, для військових частин необхідно просто заповнити паперову декларацію і вказати номер військової частини. Не потрібно навіть коду отримувача. Це стосується всіх товарів, в тому числі автомобілів, — зазначила Оксана Жолнович.

Однак є нюанс — багато людей везуть допомогу напряму військовослужбовцям. Зокрема, це стосується автівок, яких постійно потребують на фронті. Як бути у такому разі?

— Відповідно до закону це потрібно робити так: допомога має бути оформлена на громадську організацію або фонд, а потім без проблем роздана військовослужбовцям. Це стосується всього, крім автомобілів. Поки що законом не передбачено передавати автомобілі військовослужбовцю напряму. Є ухвалені законодавчі зміни, закон 911, і якщо його підпише Президент, тоді і ця опція буде реалізована. Однак поки що автівки можна ввозити тільки на військові частини та громадські організації, — підкреслила міністерка.

Підготувала Леся Медведенко

Джерело