Україна може вирішити одразу дві проблеми – покращити якість газу для споживачів і обмежити потік російського палива, вважають експерти.
Імпорт скрапленого газу із США в Україну стримується конкуренцією з менш якісним і дешевшим LPG з інших країн. Ситуацію може змінити запровадження технічного регламенту на автогаз. Про це повідомило профільне видання enkorr з посиланням на опитанних експертів у середу, 12 липня.
Так, обсяг імпорту автогазу виробництва США у червні становив 6 тис. т, а з початку року – 28 тис. т, повідомили у Консалтинговій групі А-95. Це відповідно 6,1% і 6,2% загального імпорту.
«Американський LPG – високоякісний продукт, але обсяги його імпорту не є стабільними. Це вказує на відсутність довгострокових контрактів у українських трейдерів і кон’юнктурний характер таких постачань», – заявив експерт Консалтингової групи А-95 Артем Куюн.
За його словами, причина таких пріоритетів – дешевший газ сумнівного походження з Польщі і країн Балтії, який водночас значно поступається якістю європейським й американським виробникам.
У червні чергову партію американського скрапленого газу імпортувала мережа UPG. Згідно з результатами досліджень в лабораторії компанії, якість цього продукту є однією з найкращих на ринку.
Дослідження показали оптимальне для сьогоднішніх погодних умов співвідношення вмісту пропану й бутану – 50 на 50, – відповіли на запит видання в UPG, що володіє сучасним лабораторним комплексом.
Згідно з паспортом якості, вміст сірки становив 6 мг, тоді як поточні українські стандарти дозволяють 50 мг. Вмісту шкідливих домішок не виявлено.
«Фактично це чиста пропаново-бутанова суміш і більш нічого. Такий газ матиме мінімальний вплив не тільки на екологію, а й на паливну систему автомобіля, в тому числі й за рахунок меншого розходу», – коментують у мережі.
Фахівець у галузі контролю якості, аудитор ОС Серт АСУ Олександр Лютий нагадує, що вперше імпорт американського LPG був здійснений декілька років тому й весь цей час демонструє стабільно високі показники якості. Однак він зазначає проблематичність нарощування таких постачань через відсутність стимулювання постачання такого продукту, а саме запровадження обов’язкових вимог для обігу автогазу.
В Україні досі не впроваджений (прийнятий постановою КМУ №667 від 29.07.2020) технічний регламент для скрапленого газу, через що країна відкрита для імпорту дешевого комунально-побутового газу, конкурувати з ним якісному LPG із США та Європи складно, – сказав Лютий.
На його думку, запровадження технічного регламенту й автоматичне посилення вимог щодо контролю якості може стати одним із бар’єрів на шляху російського пального в Україну, оскільки саме комунально-побутовий газ російського походження переважно використовується у сумішах, які наразі переважають у імпорті.
За його словами, про наявність російського пального у міксах з Латвії, Литви й Польщі свідчать високий вміст сірки, корозія, залишок після випаровування. Ці показники не нормуються у СПБТ (комунально-побутовому газі) російського походження, проте суттєво обмежені європейським стандартом EN589.
«Ми можемо вирішити одразу дві проблеми – покращити якість газу для споживачів і обмежити потік російського палива», – зазначає експерт.
Питання запровадження технічного регламенту на скраплений автомобільний газ останнім часом піднімає Міністерство енергетики, зокрема й у контексті боротьби з російським пальним, каже Куюн.
«Цьому питанню вже кілька років і воно вочевидь перезріло. Сьогодні Міненерго отримало підтримку у просуванні цього питання з несподіваного боку – боротьби з російським імпортом. Приймати техрегламент треба негайно», – вважає Куюн.
Він наголошує, що внутрішні виробники скрапленого газу вже давно готові до подібного переходу.
Раніше експерт розповів, коли ціни на бензин в Україні досягнуть піку. Як відомо, з 1 липня повернулося ПДВ на пальне обсягом 20%, яке діяло до повномасштабного вторгнення РФ в Україну, а з березня 2022 року сплачувався на рівні 7%. Окрім цього, почали діяти колишні ставки акцизів.
Залиште відповідь