Необхідно всебічно зважити цю ініціативу, обговорити її з бізнесом, та оцінити масштаби шкоди для економічної безпеки країни, вважають представниик добувної промисловості.
Можливе підвищення тарифів на залізничні перевезення з боку Укрзалізниці стане шоком для підприємств та призведе до їх подальших збитків. Про це йдеться у листі від Національної асоціації добувної промисловості України до голови УЗ Євгена Лященка, який є у розпорядженні редакції.
У ньому вказано, що у бізнесу викликає стурбованість «заплановані та озвучені публічно АТ Укрзалізниця підвищення тарифів на вантажні перевезення на 20%».
«Чергове підняття тарифів на перевезення вантажів на фоні війни, руйнувань, нестачі інвестицій, дефіциту персоналу через мобілізацію, втрати морського експорту і тд. створює ще один шокуючий ефект для всього бізнесу, а особливо – для того, що здійснює переважно зовнішньоекономічну діяльність та є лідером як зі сплати податків та митних платежів, так і з валютних надходжень від експорту. Мова йде про добувну промисловість», – йдеться у листі.
В Асоціації зазначають, що «масштаби кризи у колись чи не найприбутковішій для бюджету галузі неймовірні».
«Зараз, в умовах морської блокади і внаслідок цього тотальної монополії залізниць на вивезення української мінеральної сировини, додаткове підвищення тарифів ще на 20% заганяє добувну галузь у глухий кут. В такому разі транспортування видобутої мінеральної сировини стає фінансово обтяжливим і невигідним для українських надрокористувачів», – попереджають в Асоціації.
Підкреслюється, що підвищення тарифу вкрай негативно вплине на компанії, які добувають будівельні матеріали – піщано-гравійну та цегельно-черепичну сировину, гіпс, вапняк, крейду тощо, тобто ту сировину, яка потрібна для відбудови України, і якої, за планом Мінекономіки, має бути забезпечено у згаданій відбудові на рівні не менше 60% саме українського виробництва.
«Держава отримує парадоксальну ситуацію: намагається підвищити локалізацію у виробництві власних будматеріалів для відбудови країни, але водночас – унеможливлює це високими тарифами для їх транспортування до виробництва», – зазначили в Асоціації.
Там вважають, що має бути проведена грунтовна робота щодо оцінки ризиків, та впливу цього рішення на економічну безпеку України.
«Підготовка до цього рішення має проводитися більш обґрунтовано, особливо враховуючи виключний та монопольний статус Укрзалізниці, виважено, та у діалозі з бізнесом – чого, до речі, не було дотримано протягом минулорічного підвищення», – резюмували у Асоціації.
Нагадаємо, нещодавно з’явилася інформація про намір Укрзалізниці збільшити тарифи на вантажні перевезення на 20%. Рік тому, у липні, компанія вже підвищувала тарифи на 70% – це призвело до зростання собівартості української продукції та скорочення обсягів виробництва підприємств навіть в умовах, коли експортери не мають альтернативних шляхів
За вісім місяців поточного року, у порівнянні з таким же періодом 2022 року, перевезення кам’яного вугілля впало на 15%, нафти і чорних металів – на 22%. Найгірша ситуація з перевезенням рудзаліза, марганцю і коксівного вугілля – перевезення цих копалин впало аж на 38%.
При цьому в УЗ обіцяли не підвищувати тарифи на вантажоперевезення у 2023 році.
Залиште відповідь