У школах викладатимуть єдиний курс «Історія: Україна і світ»: усе, що варто знати про Концепцію реформування шкільної освіти

Брифінг Олега Паски Та Романа Пастушенка Щодо Реформування Шкільної Освіти

Експертна рада при департаменті освіти і науки Львівської ОВА підтримує Концепцію, але пропонує кілька доповнень

Наприкінці липня Міністерство освіти і науки України своїм наказом затвердило «Концептуальні засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти».  З початку літа тривало громадське обговорення проєкту цього документа. У результаті, у школах викладатимуть єдиний україноцентричний курс «Історія: Україна і світ».

Експертна рада при департаменті освіти і науки Львівської ОВА підтримала «Концептуальні засади», проте має кілька доповнень. Про це розповіли під час брифінгу.

Передісторія. У 2023 році МОН винесло на обговорення питання реформування викладання історії України у школах. У відповідь на це Експертна рада при департаменті освіти розробила проєкт «Концептуальних засад реформування історичної освіти в закладах загальної середньої освіти», що був направлений на розгляд міністерства та ліг в основу документа, затвердженого у липні. Проте не всі принципові пропозиції експертів були враховані.  

Департамент освіти і науки спільно з експертами та істориками свого часу розробили свою концепцію-пропозицію  реформи історичної освіти.  Головна ідея полягала у тому, що історію України у школах слід викладати у контексті світової. Відповідні пропозиції департамент надіслав Міністерству освіти і науки. Через півтора місяця Міністерство своїм наказом їх затвердило, врахувавши лише половину.

«У «Концептуальних засадах» ми маємо подати перелік сюжетів, історичних фактів, які стосуються історії України і є обов`язковими для вивчення протягом усього курсу. Тобто, ми наголошуємо на тому, що має бути визначений зміст історії України, який ми будемо викладати. На жаль, цього нема у «Концептуальних засадах». До слова, ми пропонували, щоб 70% змісту нового курсу становила історія України, і міністерство маю таку саму думку. Також у нашій концепції ми передбачили календар провадження реформи. Протягом року-двох визначитись зі змістом і формою навчання, навчити вчителів і швидко рухатись далі, бо наші діти мають добре знати історію України. Однак міністерство не врахувало цю нашу позицію. Експертна рада департаменту освіти і науки Львівської ОВА повторно підготувала свої пропозиції, і ми їх знову надішлемо до Міністерства», – зазначив директор департаменту освіти і науки Олег Паска.

Нова реформа не має на меті лише об’єднати дві історії, а навпаки стати початком нового україноцентричного курсу вивчення цього предмету.

«Це означає, що ми цілу низку явищ і процесів, які були характерні для Європи чи світу, маємо пояснювати на українському матеріалі, добираючи додатковий матеріал з історії інших країн. І це все є в «Концептуальних засадах», – пояснив член Експертної ради департаменту Роман Пастушенко.   

Додамо, що відповідно до «Концептуальних засад» на вивчення історії в 5-6 класах виділили по 2 години щотижнево, у 7-8 класах – по 3 години, у 9 класах – 4 години. У профільній школі єдиний курс вивчатимуть від 3 до 6 годин тижнево, залежно від профілю навчання. Тут пропозиції львівських освітян були враховані.

Прес-служба Лівівської обласної військової адміністрації