АрміяInform продовжує розповідати про нові сучасні підходи щодо реалізації військово-технічної політики Міноборони у сфері розвитку озброєнь та військової техніки.
Сьогодні мова піде про забезпечення якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а саме — систему державного гарантування якості та Департаменту державного гарантування якості МОУ.
Чим він займається? Що в найближчих планах? Та наскільки департамент спирається на досвід роботи своїх колег із НАТО?
Відповіді на ці запитання — у нашому матеріалі.
Що передбачає процес державного гарантування якості?
Перш ніж розповідати про новий департамент, маємо зазначити, що в державах-членах НАТО й інших провідних країнах створені та функціонують системи державного гарантування якості. Вони базуються на відповідних стандартах НАТО з якості (AQAPсерії 2000) та призначені для вирішення завдань забезпечення якості товарів оборонного призначення.
Законодавчою основою для впровадження державного гарантування якості є Конституція України, якою, зокрема, проголошено євроатлантичний курс України, і Закон України «Про оборонні закупівлі». Нормативну основу державного гарантування якості становлять міжнародні, національні та військові стандарти щодо життєвого циклу товарів, робіт і послуг оборонного призначення, управління якістю та взаємного гарантування якості.
У новому департаменті Міноборони пояснюють, що державне гарантування якості (ДГЯ) це процес, за допомогою якого уповноважений орган з державного гарантування якості встановлює відповідність процесів забезпечення якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення вимогам державних контрактів (договорів). Оцінка відповідності, як правило, може здійснюватися шляхом проведення різних видів аудиту та контролю з боку державних замовників.
За результатами ДГЯ державні замовники отримують впевненість у тому, що вимоги контрактів (договорів) щодо якості будуть виконані.
— Ще однією важливою функцією ДГЯ є забезпечення взаємного гарантування (підтвердження. — Ред.) якості товарів оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок. Це дає змогу зменшити витрати матеріальних, фінансових ресурсів та часу при проведенні контролю якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що закуповуються за імпортом за рахунок визнання документів з гарантування якості, наданих уповноваженим органом з ДГЯ держави-постачальника, — зазначають у департаменті.
Основними завданнями діяльності Департаменту є:
— забезпечення, відповідно до законодавства України, виконання функцій уповноваженого органу з державного гарантування якості;
— формування та забезпечення реалізації засад військово-технічної політики з питань функціонування системи державного гарантування якості товарів оборонного призначення;
— забезпечення прийняття в Україні стандартів НАТО з питань гарантування (забезпечення) якості товарів оборонного призначення;
— здійснення на договірних засадах оцінки відповідності систем менеджменту якості виробників/постачальників товарів оборонного призначення вимогам нормативних документів (стандартів) з державного гарантування якості та забезпечення видачі в порядку, установленому Міноборони, сертифікатів відповідності, якщо система менеджменту якості відповідає вимогам стандартів;
— координація та забезпечення ефективного і результативного функціонування системи державного гарантування якості під час реалізації внутрішніх та зовнішньоекономічних контрактів (договорів) на придбання товарів оборонного призначення, в яких містяться вимоги щодо державного гарантування якості;
— здійснення, у межах повноважень, міжнародного співробітництва за військово-технічним напрямом з відповідними органами іноземних держав і міжнародними організаціями.
«Використовували досвід національних органів з ДГЯ Великої Британії, Чехії, Польщі та інших країн»
Департамент гарантування якості від початку своєї роботи спирався на досвід роботи своїх колег у країнах-членах НАТО. Це відбувалося під час розроблення базових документів з ДГЯ, зокрема Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, проєктів інших нормативних документів, а також визначення організаційної структури Департаменту та його функцій.
— Використовували досвід національних органів з ДГЯ Великої Британії, Чехії, Польщі та інших країн. При цьому необхідно зазначити, що немає уніфікованої схеми функціонування процесу ДГЯ. У кожній країні система ДГЯ має свої особливості, які пов’язані з національним законодавством та політикою міністерств оборони у сфері якості. Головним при цьому є відповідність вимогам стандартів НАТО з ДГЯ, — підкреслюють у департаменті.
Його представники наголошують, що зв’язок із закордонними колегами здійснюється в різних форматах. Представники Департаменту входять до складу робочої групи НАТО з питань якості та управління життєвим циклом АС/327. Під час роботи цієї групи відбувається обмін інформацією та співпраця з колегами щодо напрацювання необхідних документів НАТО з якості.
— Також підтримується робочий зв’язок з національними органами з ДГЯ держав-партнерів під час опрацювання проєктів Меморандумів та угод про співробітництво у сфері ДГЯ, а також укладанні контрактів (договорів. — Ред.) у рамках військово-технічного співробітництва. Очікуємо, що в майбутньому, коли буде треба реалізовувати контракти з вимогами до ДГЯ, зв’язок із закордонними колегами буде дуже активним, — сподіваються в департаменті.
У департаменті гарантування якості МОУ зауважують, що на першому етапі своєї діяльності головними бачать наступні 5 напрямків роботи:
— розроблення порядку оцінки відповідності системи менеджменту якості підприємств ОПК;
— запровадження у сфері безпеки і оборони стандартів НАТО AQAP серії 2000;
— організація навчання фахівців з ДГЯ;
— визначення порядку реалізації вимог з ДГЯ під час виконання державних контрактів із закупівлі товарів оборонного призначення;
— забезпечення підписання Меморандумів (угод) з державами-партнерами про співпрацю з ДГЯ.
«Ніякого скорочення військових представництв не передбачено»
Окремо у департаменті розповідають, що із запровадженням ДГЯ система військових представництв буде переглянута та оптимізована з урахуванням її завдань і функцій:
— Але необхідно зазначити, що ніякого скорочення військових представництв не передбачено. Військові представництва продовжують виконувати свої функції з контролю якості у відповідності до законодавства України та нормативно-правових документів Кабінету Міністрів і наказів Міноборони. Необхідно звернути увагу, що ДГЯ, як правило, здійснюється щодо високотехнологічних, складних та високовартісних зразків озброєнь, а також у випадках, де є високі ризики під час реалізації контрактів. При цьому виконання процесу ДГЯ не скасовує остаточний контроль якості таких виробів.
У департаменті додають, що фахівці військових представництв мають високий рівень підготовки з питань контролю якості озброєння та військової техніки. Тому їх потенціал буде використовуватися під час проведення заходів з ДГЯ, зокрема аудиту системи менеджменту якості.
Залиште відповідь