Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів прийняв рішення передати до парламенту проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо пропорційного обчислення страхового стажу особам, які працювали за межами України.
Законопроєкт пропонує врегулювати питання пропорційного обчислення страхового стажу особам, які працювали за межами України, у зв’язку з денонсацією угод щодо пенсійного забезпечення з державами — учасницями Співдружності Незалежних Держав. Йдеться, зокрема, про денонсацію угоди з рф, яка регулює питання взаємного зарахування трудового стажу, набутого у зв’язку з трудовою діяльністю на територіях обох держав.
— Ми пропонуємо враховувати для розміру пенсій, призначених в Україні, саме сплачений ЕСВ в Україні. Але для права на призначення пенсії пропонуємо враховувати стаж роботи за кордоном. Це стосуватиметься близько 1 мільйона майбутніх пенсіонерів, — пояснила під час засідання Комітету Перший заступник Міністра соціальної політики України Дарина Марчак. — Крім того, норми законопроєкту стосуються всіх наших громадян, які під час вимушеної імміграції знайшли роботу. Ми сподіваємося, що вони повернуться до України. І на момент призначення пенсії період їх роботи за кордоном буде зараховано до загального стажу.
Крім того, законопроєкт пропонує закріпити на законодавчому рівні заборону зарахування до вислуги років періодів військової служби (служби) з 19 лютого 2014 року в силових структурах, на посадах державної служби, в органах місцевого самоврядування, інших державних органах рф, в окупаційній адміністрації держави-агресора.
— Якщо ми візьмемо період з 2014 року до 2023 рік, то по суті у нас існує законодавче поле, яке зобов’язує Україну цій людині враховувати вислугу, страховий стаж по міжнародним угодам. Для того, щоб не було неоднозначності у законодавстві, робиться чітке визначення, що у ці періоди як військова служба, так і робота в органах, наприклад, пенсійного фонду, соціального захисту, наприклад, на території ОРДЛО, не повинна включатися до страхового стажу, — зазначила Генеральний директор Директорату розвитку соціального страхування та пенсійного забезпечення Мінсоцполітики Валентина Кудін.
Одним з питань, врахованих у законопроєкті, є зарахування стажу роботи громадян України в АРК Крим за декларативним принципом.
— Ті наші громадяни, які проживали в Криму, досягли пенсійного віку та переїхали на підконтрольну Україні територію, сьогодні не можуть отримати призначення пенсії. Тому що за чинним законом, щоб Пенсійний фонд України призначив таким громадянам пенсію, потрібно, щоб українські громадяни принесли довідку від пенсійного органу рф про те, що вони не отримують пенсію від держави-агресора, — пояснила Дарина Марчак. — Або ж ми маємо отримати таку інформацію від пенсійного фонду рф. Звичайно, що ніяких комунікацій з країною агресором у нас немає. Довідки нашим громадянам не видають. Відповідно всі ці громадяни на сьогодні не можуть отримати взагалі свою пенсію. І така проблема є масштабною.
У разі прийняття законопроєкту, громадяни України при призначенні пенсії будуть декларувати про те, що не отримують паралельно пенсії від рф. Держава буде довіряти даним людини та перевірить ці факти, за можливості, у майбутньому.
Ще одне важливе положення проєкту Закону стосується можливості звернутися за призначенням пенсії для тих громадян, які тимчасово перебувають за кордоном та не можуть фізично, зокрема, через війну, з’явитися до органів Пенсійного фонду України для здійснення бюрократичних процедур. Тож, пропонується розширити перелік механізмів отримання призначення пенсії, зокрема, через звернення до консульських установ. Також законопроєкт розширює механізми фізичної ідентифікації людини.
Представники Кабміну запевняють, що законопроєкт суттєво підсилить права українців на отримання пенсій і вирішить значну кількість питань, які унеможливлюють отримання людиною належних пенсійних виплат.
Підготувала Леся Медведенко
Залиште відповідь