ПолітикаАналітика Як галичанам контролювати та впливати на місцеву владу? УГП Розтрачання бюджетних коштів на виплату захмарних премій чиновникам. Мільйонні втрати від продажу землі та нерухомості “своїм” по занижених цінах. Виведення у приватну власність комунальних приміщень через тіньові схеми оренди. Відкати на підрядах та заздалегідь “домовлені” тендери. Це далеко не весь перелік корупційних схем, через які розкрадається майно та бюджетні кошти галицьких громад.
Місцевим органам влади для “успішної” реалізації таких схем, потребується повне або часткове замовчування інформації, яка є публічною та обов’язковою для оприлюднення. Популярною є практика не розміщувати на офіційних сайтах порядків денних засідань, проектів їх рішень або публікувати їх по факту проведення, залишаючи винесені на розгляд питання у таємниці від громадськості. Також часто приховується перелік об’єктів нерухомості у комунальній власності, дані про оренду земельних ділянок та використання бюджетних коштів.
Особливо сумно усвідомлювати це напередодні 5-ої річниці Революції гідності, що мала на меті зупинити подібні зловживання та, відповідно, безлад у країні.
Чи розуміють галичани, що їх грабуть? Чому так відбувається? Та як не допустити до влади тих, хто в лавах депутатського корпусу очолює такі афери, проявляє недоброчесність та має недостатньо політичної волі для проведення реформ? Щоб зробити правильний вибір, потрібно знати, хто є хто.
Відповіді на ці питання можна було знайти в результаті аналізу роботи органів місцевої влади. Така ініціатива втілилась у проекті під назвою “Контроль за владою”, реалізацію якого Українська Галицька Партія розпочала з Галичини: території Львівської, Тернопільської та Івано-Франківської областей. В основу аналізу лягли критерії доброчесності влади. Перші результати моніторингу команда проекту “Контроль за владою” оприлюднила одночасно у Львові, Тернополі та Івано-Франківську в рамках прес-конференції 17 жовтня 2019.
Керівник Секретаріату Української Галицької Партії Андрій Кавчук повідомив, що мета проекту – домогтись максимальної відкритості і прозорості в діяльності органів місцевої влади на Галичині, забезпечити можливість кожного громадянина в простий і зручний спосіб отримати доступ до публічної інформації: “Куди і на що витрачаються бюджетні кошти? Хто і за скільки купує, а часто “прихватизує” комунальні землі та нерухомість? Скільки премій та доплат призначають собі чиновники? Які важливі рішення в житті громади приймаються органами місцевої влади? Висновок однозначний: контроль за владою коштує українцям значно менше, ніж його відсутність”.
У діях окремих органів місцевої влади, що замовчують публічну інформацію, Українська Галицька Партія бачить свідоме намагання приховати корупційні схеми. До кінця жовтня 2019 команда проекту “Контроль за владою” передасть результати своїх напрацювань контролюючим органам, в тому числі новопризначеному Прокурору Львівської області Ірині Діденко.
Депутатка від Української Галицької Партії в ЛМР Юлія Гвоздович, повідомила, що прозорість львівських органів влади оптимістично зростає. Ще якихось 4 роки тому Львів пас задніх по відкритості місцевих органів влади, тоді як у 2018-му опинився на топових позиціях рейтингу міст. Більшою мірою, це відбулось завдяки ухваленню нового Статуту міста Львів. Він зобов’язав місцеві органи влади публікувати усі проекти рішень міської ради та виконкому. Зробив обов’язковою підзвітність посадових осіб і депутатів, публікацію інформації у форматі відкритих даних, розширив спектр інструментів громадської участі, вдосконалення регуляторних процедур та публічних даних. Рік потому дещо знизився рівень відкритості львівських органів влади виконавчої, однак підвищилась публічність депутатів Львівської міської ради. Про таку позитивну динаміку нещодавно повідомила громадянська мережа “Опора”, визнавши депутатів ЛМР найбільш публічними в Україні!
Надзвичайно важливо, щоб депутати як представники громади тісно з нею комунікували. Оперативно інформували про свою діяльність, були підзвітні своїй громаді та створювали можливості для її участі у прийнятті рішень. Не менш важливою є відкритість та ініціативність самих громадян, які вже зараз можуть користуватися доступними інструментами участі у прийнятті рішень та розуміти механізми контролю роботи місцевої влади. Українська Галицька Партія вважає своїм обов’язком популяризувати соціально активну роль громад у прийнятті місцевих рішень. У межах цього напрямку фракція депутатів Української Галицької Партії в ЛМР розробила простий для розуміння “Довідник активного Львів’янина”.
Голова Львівської обласної організації Української Галицької Партії Іван Щурко додає, що зовнішній моніторинг дій влади не дає повної картини ситуації, тож команді проекту “Контроль за владою” доводиться буквально жити у текстах цих документів. Дуже часто такі документи є типовими, а їх прийняття – формальним. Статути не є продуктом спільної роботи громади, експертів та громадських активістів, а регламенти – результатом консенсусу депутатського корпусу. Відповідно, немає розуміння цінності положень, що відображені в цих документах.
У Львові реалізовано багато інструментів та механізмів забезпечення прозорості влади, попри те, втрати міста через зловживання і різного роду махінації є величезними. Наскільки великими є втрати областей, менших містечок чи ОТГ, де таких інструментів прозорості реалізовано дуже мало? Це та ціна відсутності контролю за владою, яку платять жителі області на місцях.
Маленьким фракціями чи групам громадських активістів важко самотужки ламати усталені формати корупційних схем. Часто успіх залежить від ступеню оновленості влади в органах місцевого самоврядування. У 2015 році, коли 4-ро членів Української Галицької Партії стали депутатами Львівської міської ради, ними було ініційовано чимало механізмів прозорості та ефективності роботи рад. Зокрема, за ініціативи активістів Української Галицької Партії року здійснюється стрім-трансляція сесії Радехівської районної ради, оскільки рада відмовилась вести трансляцію онлайн У той же час у Ходоріві, де створено ОТГ, досі ведеться відеозапис, потім редагується, а через деякий час публікується на сайті Хородівської міської ради у редагованому форматі. Що приховує Хородівська міська рада від своєї громади?
Громадський активіст та редактор “Варто – галицькі новини” Олег Дьорка підтвердив, що там де є публічність, менше – корупційних ризиків. Поєднання юридичних інструментів з громадськими механізмами контролю і впливу на владу дозволяє тримати проблему у фокусі уваги до моменту її вирішення, а не припасти пилом в судах чи кабінетах чиновників. Сучасний журналіст повинен використовувати усі доступні механізми контролю за роботою влади: від електронних петицій до системного моніторингу проектів рішень та вже готових рішень виконкомів міської ради. Тільки тоді він буде повноцінним учасником суспільного життя, а не перепощувачем фактів та смажених сенсацій. Окрім цього, важливо розвивати локальні ЗМІ, адже вони краще “відчувають” регіони, на території яких працюють.
Голова фракції депутатів Української Галицької Партії в ЛМР Тарас Чолій відзначає, що більшість корупційних схем, яким протидіяла фракція в ЛМР, у рамках судочинства є законними. Будучи депутатом комісії архітектури та містобудування Львова, Тарас Чолій бачить, наскільки суперечливо зберігається баланс інтересів громади, бізнесу та наповнення місцевого бюджету міста Львів. Ті, хто має доступ до влади, користуються ним “на повну”. Наприклад, можуть безкоштовно отримати земельну ділянку у центрі міста. Мова йде про заможних людей, бо забудова міста не є справою пенсіонерів, які у відповідь на нещодавню серію акцій Української Галицької Партії проти незаконного рішення виконавчого комітету міської ради щодо забудови ділянки на Дорошенка 2, перебували у жовтому наметі і виступали “за” будівництво готелю. Українська Галицька Партія теж виступає “за” будівництво, тільки законне: в правильних місцях, із дотриманням усіх процедур та духу закону.
Відповідно до давно відпрацьованої схеми, львівські корупціонери вивели з комунальної власності земельну ділянку на вулиці Дорошенка 2. За допомогою певних процедур її власником стала донька скандально відомого львівського депутата від БПП Григорія Козловського. Останній володіє великою кількістю нерухомості у Львові, зокрема, будівельною компанією “Авалон” та поруч розташованим Гранд Готелем. Є багато запитань до діяльності виконавчих органів ЛМР, зокрема виконкому, який видав містобудівні умови та обмеження. Сприяє подібній діяльності міський голова Андрій Садовий, що особисто формує та затверджує порядок денний міської ради, і, відповідно, питань до розгляду.
На жаль, це не одиничний випадок, саме тому потреба у контролі влади зі сторони активних громадян є такою важливою. Бюджети міст – це особисті гаманці керівників місцевої влади, це гроші громадян, які повинні ними користуватися відповідно до особистих запитів та потреб міста. Відтак, інспекційні заходи щодо діяльності місцевих органів влади – є важливими.
Команда проекту “Контроль за владою” Української Галицької Партії вважає, що доброчесним органам місцевої влади нема чого приховувати. Відтак, звертається до керівників кожної місцевої ради Галичини з закликом бути відкритими і публічними у своїй діяльності, своєчасно та в повному обсязі публікувати на сайтах актуальну інформацію про використання бюджетних коштів, розпорядження комунальним майном, зокрема проекти порядку денних засідань, проекти рішень та власне результати таких засідань. Тож закликає журналістів приєднатися до викриття та інформаційного висвітлення досі діючих корупційних схем Галичини.
Перші результати проекту “Контроль за владою” мають великі шанси запустити масштабні трансформаційні процеси на території Галичини, які сприятимуть швидкому завершенню безкінечних крадіжок ресурсів місцевих громад та корупцію у владі. Контроль за владою коштуватиме галичанам значно дешевше, ніж його відсутність. Українська Галицька Партія закликає галичан користуватись результатами моніторингу, бо в той час, коли ними не користуєтесь ви, ситуацією користуються корупціонери.
Джерело
Залиште відповідь