Що робити якщо ваша компанія, в яку ви вкладали свої сили, час і душу протягом кількох років або десятиліть, під пресом затяжної економічної кризи опинилася на межі банкрутства. У цьому разі запорука виживання бізнесу — вміння максимально точно оцінити ситуацію і вчасно вжити необхідних заходів для порятунку компанії, інформує gazetapo.lviv.ua.
Можливі заходи з порятунку бізнесу від банкрутства можна розділити на чотири групи.
Збереження виручки
Для збереження виручки необхідно у першу чергу переосмислити ті зміни менталітету суспільства (а значить, і покупців), які були викликані затяжною економічною рецесією. На життя більшості громадян криза позначилася головним чином у вигляді зниження рівня життя — зниження реальних доходів, втрати купівельної спроможності. При цьому важливо відзначити, що ця криза носить не різкий, а триваючий характер. З цієї причини у свідомості багатьох людей сталися кардинальні зрушення: замість оптимістичного погляду в майбутнє деякі з них стали відчувати песимізм, тривогу та невпевненість у завтрашньому дні. Це свідчить про абсолютно нові споживчі настрої, згідно з якими потрібно переглянути всю маркетингову стратегію бізнесу. Якщо бізнес не виробляє товари, які будуть потрібні людям при будь-якій економічній ситуації і в будь-який час (їжа, предмети першої необхідності і т. д.), попит на вашу продукцію неминуче падатиме. Щоб його зберегти, можна доносити до цільової аудиторії такі посили, актуальні для кризового часу:
- «Купи зараз, завтра це стане ще дорожче»,
- «Купи зараз, поки можеш собі це дозволити»,
- «Купи зараз, або завтра ми розоримося і вашого улюбленого товару вже не буде».
Скорочення витрат
Перше, що необхідно зробити для скорочення витрат, — навести ідеальний порядок у своєму управлінському обліку. На підставі даних управлінського обліку бізнесмен повинен добре уявляти відповіді на наступні питання:
- які види продукції (торгові точки, категорії послуг) більш маржинальні, а які — менш;
- за якими видами продукції операційний і фінансовий цикли довші, а за якими — коротші;
- чи немає у вас незадіяних активів;
- кому і скільки ви повинні, а також в які терміни.
Виходячи з відповідей, бізнесмен може побудувати стратегію оздоровлення свого бізнесу і порятунку його від розорення. Деякі з цих кроків можуть здатися жорсткими і надмірними, але краще, щоб їх зробили ви, а не арбітражний керуючий. Щодо торгової номенклатури потрібно виділити найменш маржинальні сегменти, а також сегменти, у яких спостерігаються проблеми зі збутом, і припинити роботу над ними (закрити найменш рентабельні магазини, перестати випускати низькомаржинальну продукцію і надавати нерентабельні послуги). Але це не стосується тих видів низькомаржинальної продукції, які забезпечують продаж супутніх високомаржинальних товарів. Крім того, необхідно тверезо оцінити ситуацію з вашої дебіторською та кредиторською заборгованістю. Якщо по окремим контрагентам є можливість погашення кредиторської заборгованості з відстрочкою без настання яких-небудь санкцій — скористайтеся цим. Апологетам ідеальної ділової репутації в розрізі даної ситуації слід пам'ятати, що банкрутству ділова репутація не допоможе: краще залишитися на плаву з репутацією, що викликає деякі питання, ніж розоритися, будучи живим прикладом бездоганного підприємця в білих шатах. В частині дебіторської заборгованості також необхідно вжити заходів щодо скорочення фінансового циклу і прискорення перетворення віртуальної заборгованості в реальний кеш. Для цього існують такі інструменти, як факторинг або систематичний перепродаж своєї дебіторської заборгованості певним організаціям за договорами цесії. Попри деякі втрати у вигляді комісії за надання таких послуг, ви отримаєте грошові кошти відразу і тим самим збільшите свою ліквідність, яка є одним з найважливіших оберегів бізнесу від безславного розорення. Крім того, життєво необхідно провести ретельний аналіз завантаженості ваших позаоборотних активів: земельних ділянок, складських приміщень, машин та обладнань, будівель, споруд і т. д. Ті з них, які не приносять вам вигоди тут і зараз, а також не завантажені близько до 100%, необхідно швидко і рішуче продавати. Тим самим ви отримаєте додатковий дохід від їх продажу і знизите навантаження по податку на майно. Окремої згадки заслуговує аналіз витрат на фонд оплати праці. У багатьох компаніях існують підрозділи, які можуть дозволити собі тільки швидко розвиваючі бізнеси, а також найбільші фірми, що займають лідируючі позиції на ринку. Якщо ваш бізнес не підходить під дані категорії, вам краще позбавитися від підрозділів, що містять у своїх найменуваннях такі слова:
- стратегія;
- операційна ефективність;
- розвиток бізнесу;
- цифрова трансформація;
- бренд роботодавця;
- HR-аналітика;
- корпоративна культура.
Комунікація з контрагентами
Заходи щодо комунікацій з контрагентами спрямовані на те, щоб ніхто з ваших покупців, постачальників і кредиторів не був зацікавлений у вашому банкрутстві. Якщо ви вважаєте, що з великою ймовірністю не зможете повернути вчасно який-небудь кредит або позику, сплатити матеріали або послуги, обговоріть цю ситуацію з кредитором/постачальником. Дайте йому зрозуміти, що в разі, якщо ви розоритеся, своїх грошей він так і не побачить, а якщо залишитеся на плаву, зможете погасити його вимоги тим або іншим способом, починаючи від заліку зустрічних вимог і закінчуючи реструктуризацією боргу. Зробіть своїх контрагентів союзниками — і ваше банкрутство стане для них економічно невигідним.
Чого точно не варто робити
На закінчення обговоримо кілька заборонених прийомів, які категорично неприпустимо застосовувати навіть в рамках порятунку бізнесу від банкрутства. По-перше, під суворою забороною знаходяться будь-які маніпуляції з заробітною платою співробітників. Затримуючи або виплачуючи їм зарплату в неповному обсязі, ви заощадите порівняно невеликі гроші ціною кримінального переслідування. Крім того, в такому разі люди, які у першу чергу можуть допомогти витягнути ваш бізнес з болота, стануть вашими ворогами. По-друге, не можна давати привід податковим органам обґрунтовано звинувачувати вас в неохайності. Особливо це стосується настільки улюблених у вітчизняному бізнесі схем з ПДВ, який багато підприємців вважають своїми особистими грошима. Автоматизовані засоби контролю ПДВ, наявні в арсеналі податкових органів, досягли такого рівня, при якому будь-які спроби незаконних операцій з даним податком миттєво розкриваються.
Залиште відповідь