Начальник Дрогобицької ДПІ Руслан Корж про електронні сервіси ДПС України, зміни у податковому законодавстві та кампанію декларування доходів громадян —

Новини Дрогобицький район Дрогобич  Начальник Дрогобицької ДПІ Руслан Корж про електронні сервіси ДПС України, зміни у податковому законодавстві та кампанію декларування доходів громадян

На питання DrogMedia відповідає начальник Дрогобицької  ДПІ  Головного управління ДПС у Львівській області Руслан Корж. Під час зустрічі звучали питання, що стосуються порядку подання декларацій пр омайновий стан і доходи, зміни у податковому законодавстві з січня 2025 року та нові податкові сервіси для платників податків.

Хто і в які терміни має подавати декларацію про майновий стан і доходи за 2024 рік?

В Україні триває кампанія декларування громадянами доходів, отриманих протягом минулого року. Вона стартувала з 1 січня 2025 року та триває до 01 травня 2025 року.

Нагадуємо, що відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.

Граничні терміни подання декларації

До 1 травня року декларацію подають:

громадяни, які отримали певний дохід і зобов’язані подати декларацію (наприклад: особи, які отримували іноземні доходи, доходи від відчуження корпоративних прав, доходи від задавання майна в оренду іншим фізичним особам, при отриманні спадщини (дарування) від осіб, які не є особами першого та другого ступеня споріднення тощо).

ФОП, крім тих, хто перебуває на спрощеній системі оподаткування;

фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

До 31 грудня року декларацію подають:

фізичні особи, які заявляють право на податкову знижку.

Окремі строки подання декларацій діють для таких категорій:

ФОП у разі припинення підприємницької діяльності (крім тих, хто перебуває на спрощеній системі оподаткування) мають подати декларацію протягом 20 календарних днів після місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності.

Резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання – подають декларацію не пізніше 60 календарних днів до виїзду.

Яким чином подається податкова декларація про майновий стан і доходи?

Платник податків самостійно обирає спосіб подачі податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація):

  • особисто або уповноваженою особою;
  • поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання;
  • засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

В електронній формі податкову декларацію можна подати на сайті Державної податкової служби України в особистому електронному кабінеті платника.

Для зручності платників податків ДПС в особистому електронному кабінеті розміщено електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи», що надає можливість часткового автоматичного предзаповнення декларації на підставі даних Державного реєстру фізичних осіб – платників податку та відомостей про обʼєкти нерухомого чи рухомого майна.

Електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи»  дозволяє сформувати податкову декларацію та подати її до контролюючого органу з копіями первинних документів, у т. ч. для використання права на податкову знижку.

Які зміни у податковому законодавстві вступили в дію з січня 2025 року?

Наразі найбільш важливим та суттєвим податковим нововведенням є прийняття змін до ПКУ, відповідно до яких підвищуються ставки військового збору для одних платників і вводиться обов’язок сплачувати його для інших .  А також відновлення обов’язку щодо сплати ЄСВ.

Військовий збір встановлюється з 1 січня 2025 року по 31 грудня року, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Ставка для:

– першої, другої та четвертої груп – 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, з розрахунку на календарний місяць (у 2025 році – 800,0 гривень);

– третьої групи – 1 відсоток від доходу, визначеного згідно зі статтею 292 ПКУ.

Платники єдиного податку першої, другої та четвертої груп сплачують військовий збір шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Платники єдиного податку третьої групи сплачують військовий збір протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал.

У 2025 році відновлено обов’язок щодо сплати ЄСВ за себе на загальних підставах для фізичних осіб – підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, членів фермерського господарства.

Фізичні особи – підприємці платники єдиного податку визначають базу нарахування ЄСВ самостійно не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ. При цьому сума ЄСВ повинна бути не менше мінімального страхового внеску.

У 2025 році – від 1760 грн до 35200 грн.

Фізичні особи – підприємці, крім платників єдиного податку, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства – сплачують ЄСВ у розмірі 22 відсотка від суми доходу (прибутку), отриманої від відповідної діяльності. При цьому сума ЄСВ повинна бути не менше мінімального страхового внеску (у 2025 році – 1760 грн) за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

Які податкові сервіси запроваджено ДПС України для платників податків та громадян?

В умовах дії воєнного стану важливим вектором допомоги платникам податків є електронні сервіси ДПС, які забезпечують спілкування з податковими органами дистанційно. Платники можуть отримати всю необхідну інформацію, довідки, консультації, а також подати звітність до податкових органів без особистого візиту до служби.

Основними податковими сервісами, які ДПС України продовжує модернізувати та удосконалювати є:

– Електронний кабінет;

– загальнодоступний інформаційно – довідковий ресурс «ЗІР»;

– мобільний застосунок «Моя податкова»;

– чат бот «InfoTAX»;

– послуги кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг;

– централізована електронна черга запису до ЦОП;

– Електронна звітність та інші.

Корисним для платників є електронний сервіс InfoTAX, який надає платникам податків можливість через месенджери Telegram та Viber отримувати інформацію про стан розрахунків з бюджетом, результати обробки документів, строки подання звітності та сплати податків тощо. Сервіс актуальний для громадян та платників незалежно від обраної системи оподаткування чи їх організаційно-правової форми.

Низка сервісів податкової служби доступна на порталі Дія в розділі «Мої податки», де платники можуть отримати інформацію про свої податкові дані, стан розрахунків з бюджетом, дані про банківські рахунки, а також мають можливість сплатити податки та подати декларацію.

Найпопулярнішим електронним сервісом ДПС України залишається Електронний кабінет. Він забезпечує безконтактні засоби взаємодії платників податків та ДПС з використанням сучасних інформаційних технологій та надає можливість, навіть у період дії воєнного стану, реалізувати свої права та обов’язки у сфері оподаткування в режимі онлайн. Користуватися онлайн цим сервісом від ДПС можуть як юридичні, так і фізичні особи.

Які податкові сервіси у мобільному застосунку «Моя податкова»?

Користувачі мобільного застосунку «Моя податкова» мають можливість просто та швидко у розділі «Послуги» подати:

Облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР;

Заяву про внесення змін до ДРФО за формою № 5ДР;

Заяву про включення до Реєстру волонтерів;

Запит про суми виплачених доходів;

Декларацію про майновий стан і доходи для отримання податкової знижки;

Сплатити грошові зобов’язання з використанням однієї з платіжних систем можна у розділі «Послуги» вкладка «Стан розрахунків з бюджетом».

Зокрема, можна надсилати листи та звернення до контролюючого органу. Для цього у розділі «Послуги» необхідно обрати меню: «Надіслати лист до ДПС». Обрати контролюючий орган; зазначити тип, тематику та короткий зміст листа; прикріпити лист в електронному вигляді розміром до 5 Мб (файл або фото); підписати та надіслати. 

Також платники мають можливість отримати інформацію з реєстрів ДПС у розділі «Реєстри»: платників ПДВ; страхувальників; платників єдиного податку; неприбуткових установ та організацій; пошук фіскального чека та пошук марки акцизного податку.

Завантажуйте застосунок «Моя податкова» в AppStore або GooglePlay, ідентифікуйтеся онлайн за допомогою файлового або хмарного КЕП будь-якого надавача та використовуйте більше сервісів.

Цінуйте свій час та отримуйте податкові послуги у смартфоні!

Які основні адміністративні послуги отримують платники податків та громадяни у ДПІ?

Серед основних надаваних послуг в ЦОП є: видача картки платника податків, внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, надання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми/джерела  виплачених доходів та утриманих податків, реєстрація платників єдиного податку. 

За 2024 рік Дрогобицькою ДПІ надано понад 19 тисяч адміністративних послуг (видача довідок, витягів та іншого). Загалом за січень – грудень 2024 року до Дрогобицького центру обслуговування платників надійшло більш ніж 19,6 тисяч звернень щодо отримання адміністративних послуг.

Так, з початку року видано понад 10 тисяч карток платника податків, внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Також 23 фізичні особи отримали відмітку до паспорта громадянина України (у формі книжечки) про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта.  

Крім того, близько  1630 громадян отримали відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суму нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору.

Протягом 2024 року зареєстровано 256 реєстраторів розрахункових операцій, понад  480 книг обліку розрахункових операцій та 365 розрахункових книжок. 

Упродовж 2024 року зареєстровано 1414 СГД платником єдиного податку та 2685 платників отримали витяг з реєстру платників єдиного податку. Крім того, внесено 1621 змін до відомостей, що містяться у реєстрі платників єдиного податку, а також 356 платників податків виключено з реєстру платників єдиного податку.

Також співробітниками центрів обслуговування платників, у 2024 році,  підготовлено та видано:

62 довідок – підтвердження статусу податкового резидента України;

15 довідок про сплату податкових зобов’язань платником податку – резидентом, який виїжджає за кордон на постійне місце проживання;

12 довідок про подану декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію);

118 довідок про доходи.

Джерело