Як поводитися з пліткарями на роботі — поради психолога

Плітки на роботі — це жахливо некомфортно, погодьтеся. Тільки уявіть, величезна організація, повно народу, з кимось ви перетинаєтеся у справах, а з кимось тільки в їдальні… По-перше, є ризик, що інші можуть почути, як колеги перемивають їм кісточки або говорять про когось, кого вони знають. По-друге, деякі працюють у компанії протягом багатьох років, а інші приходять і йдуть, і надмірна довіра звучить недоречно. По-третє, неприємно думати, що хтось прямо зараз обговорює вас, тому що в приводах для пліток немає винятків, інформує gazetapo.lviv.ua.

Звичайно, обговорення офісних чуток — найкращий спосіб пришвидшити нескінченний робочий день, отримуючи натяк на гострі відчуття. Зрештою, як говорить статистика, ми витрачаємо на плітки не так уже й багато часу — всього якихось 52 хвилини в день. Варто пам'ятати, однак, що слідом може прийти "похмілля" — коли ви відчуєте себе винуватими, що сказали зайве, або сильно заморочуєтеся на тему, що інші говорять про вас.

У широкому сенсі культура пліток досить токсична і нерідко призводить до ситуацій "ми проти них" або до того, що чутки отруюють атмосферу в офісі, поширюючи загальний негатив, нездорову цікавість і попросту зло, оскільки що вже тут хорошого, якщо ви обговорюєте когось за очі і при цьому ще й безсоромно критикуєте.

"Безумовно, в поширенні чуток більше шкоди, ніж користі, але я рекомендую дотримуватися гнучкої політики, — радить клінічний психолог і гіпнотерапевт. — Корисно навчитися розрізняти плітки: вони бувають шкідливі і підлі (наприклад, отруйне обговорення чийогось шлюбу), безглузді ("Маша так часто бере відгули, вона що, шукає іншу роботу?"), але в деяких випадках інформація може бути дійсно корисною".

Наприклад, не зашкодить знати, що у старшого менеджера є слабкість до жінок, щоб не цокатися з ним на корпоративах, або що не варто вбиватися над проєктом, оскільки компанія обмірковує його закриття. Неофіційно поширюється чимало інформації, яку варто взяти на замітку — згадайте історію WikiLeaks, — і краще робити виняток для тієї, що потрапляє в категорію "це не просто балаканина, а може допомогти мені в професійному сенсі". Що стосується токсичних чуток, їх треба безжально припиняти, і є кілька стратегій, щоб швидко згорнути некомфортну розмову.

Та однією стратегією не обійтися. Пліткарі різних вікових категорій по-різному налаштовані на фідбек, і незрозуміло, чи доречно висловитися безпосередньо, якщо ви не згодні з коментарями. А що, якщо пліткар ділиться чимось конфіденційним і ви знаєте, що йому не слід про це говорити? Або тема стосується вашої подруги, і, з одного боку, ви хотіли б знати більше, щоб дати знати, що про неї базікають, а з іншого боку, виходить, що ви пліткуєте за її спиною.

Розглянемо кожен зі згаданих сценаріїв. Як бути, коли…

Пліткар старший за вас

Сценарій ускладнює висока планка ввічливості, але ніхто не забороняє прямо заявити, що ви не готові говорити про фінансові проблеми Ніни або розлучення Петі. Найпростіший спосіб — коротке, нейтральне підтвердження в стилі офісної етики американських серіалів, а потім — швидка зміна теми. Наприклад: "Хм, звучить складно (варіанти: "це погано", "сподіваюся, вона справляється", шкода чути", "я цього не знала"), "Хотіла запитати, до речі, раз ми зустрілися, що щодо тих звітів?" Якщо співрозмовник наполегливо намагається повернути розмову до пліток, теж проявіть наполегливість: "Вибачте, мені незручно говорити про це за її/його спиною" або "Імовірно, мені не варто цього знати" або навіть так: "Вибачте, зроблю вигляд, що не чула".

Пліткар молодший за вас

Із однолітками або тими, хто молодший за вас, застосуємо той же підхід, але з великим простором для імпровізації: "Знаєш, мені некомфортно говорити про це, і нас це точно не стосується". Або видати щось зовсім принципове, на кшталт: "Я намагаюся бути краще і тому зав'язала з плітками, давай змінимо тему". Якщо перед вами колега, з яким ви досить близькі, можете запросити її / його приєднатися до антисплетнічної дієти, щоб надихати одне одного.

Розкривається чиясь таємниця

Якщо ви знаєте, що інформація, якою з вами діляться, повинна залишатися конфіденційною, нагадайте про це. Наприклад: "Я думаю, що Катя має намір зберегти це в таємниці, тому нам не варто про це говорити". Якщо ви знаєте, що хтось не хоче, щоб секрет розголошувався, корисно ще раз переконатися, що з даного питання немає непорозуміння. Хоча є виняток: якщо це пов'язано з роботою, і ви вважаєте, що корпоративна таємниця суперечить інтересам ваших колег (наприклад, компанія робить щось незаконне або небезпечне), етичні зобов'язання з даного питання диктуються вашою совістю.

Ви не згодні з висновками

Якщо хтось критикує колегу, а ви не згодні з оцінкою, сміливо озвучуйте альтернативну думку, наприклад: "Невже? А я завжди вважала, що з Анею легко працювати" (або "вона дуже кмітлива", "хороша в бухгалтерії" — яким би не було ваше враження). Ви ж хочете, щоб колеги чинили так само по відношенню до вас? Є шанс, що з часом, якщо протистояти чуткам щирими і позитивними коментарями, тактика "хороших пліток" змінить на краще атмосферу в офісі або, принаймні, у вашому безпосередньому оточенні.

Джерело