Цікаві факти про дивовижний навігаційний інструмент — компас

До того, як був створений компас, орієнтирами для мандрівників, як по суші, так і по морю, служили різні Гори, Зірки, Сонце. Найдавніші мореплавці, через відсутність компаса, навіть не йшли далеко від берега, тому, що боялися загубитися в морі. Коли ж він з'явився, мандрівники змогли визначати напрямок навіть в похмуру погоду або перебуваючи у відкритому морі, інформує Ukr.Media.

1. Компас — це навігаційний прилад, що реагує на магнетизм землі та використовується для визначення сторін світу. Рухома магнітна стрілка завжди повертається на північ. Це до жаху простий пристрій, але водночас неймовірно точний. При цьому також варто зазначити, що він вказує не на географічний полюс, а на магнітний полюс.

2. Вчені та історики достовірно не знають, коли й ким був відкритий принцип роботи магнітних компасів. Але відомо, що найбільш ранні компаси з'явилися в Китаї приблизно в 300-200 роках до нашої ери, під час правління династії Хань.

Найдавніші компаси були намагніченою металевою голкою, прикріпленою до шматка дерева (найчастіше у формі риби) і поміщеною в місткість з водою. Оскільки голка була намагніченою, її кінець (голова риби) завжди вказував на північ. Це були так звані «мокрі компаси».

До 11 століття китайці використовували вже не тільки «мокрі», але і «сухі» компаси. "Сухі" компаси були схожі на " мокрі " за винятком того, що замість риби в Китаї використовувалася черепаха, а в місткості зі стрілкою не було води.

3. У Європі та на Близькому Сході ці навігаційні інструменти почали з'являтися лише в 1200-х років. Хоча в Європі дуже поширена думка, що вони самі створили компаси через кілька століть після китайців, багато вчених та істориків не погоджуються. Найбільш ймовірно, що китайці поділилися своєю технологією створення навігаційного інструменту з мусульманами, які пізніше поділилися цими знаннями з європейцями.

4. Він дуже стабільно працює в районах, близьких до екватора, тому, що вони розташовані далеко від «магнітного поля». Коли він наближається до одного з магнітних полюсів Землі, він стає все більш чутливим до перетину ліній магнітного поля.

У якийсь момент, поблизу магнітного полюса, він перестане вказувати якийсь конкретний напрямок і почне дрейфувати. Крім того, стрілка почне рухатися не тільки по колу, але і вгору і вниз через так званого магнітного нахилу. Дешеві компаси поблизу магнітного полюса взагалі можуть вийти з ладу і перестати працювати. Тому перебуваючи на північному або південному полюсі визначити напрямок по компасу просто неможливо.

5. Термін "компас" був введений в обіг лише в 15 столітті у зв'язку з його круглою формою та центральною точкою, подібною до математичного інструменту, що використовується для малювання кіл.

6. Сьогодні він використовується не тільки для визначення напрямку. Наприклад, є компаси фен-шуй, які використовуються при даоській практиці символічного освоєння простору. Завдяки йому послідовники фен-шуй визначають де в будинку повинні знаходитися вікна і двері (вхідні двері зазвичай повинні виходити на південь, щоб захопити якомога більше сонячного світла).

Компас фен-шуй також використовується як предмет для відштовхування злих духів і залучення удачі. Тому в будинках, які спроєктовані невідповідним чином для фен-шуй, рекомендується в одній з кімнат розмістити такий компас.

7. Попри те, що сьогодні з'явилися такі технології як GPS, ГЛОНАСС і т.д., повністю замінити компас вони не можуть. Так, вони більш точні й дозволяють дізнатися не тільки напрямок, але і вивчити місцевість, але у них є істотний недолік — вони залежні від джерел живлення. Саме тому, в тих же літаках, крім GPS використовується магнітний компас (гіроіндукціонний).

Він є вдосконаленою версією стандартного магнітного компаса і призначений для вимірювання гіромагнітного та справжнього курсу. На відміну від звичайного навігаційного інструменту, гіроіндукціонний спроєктований таким чином, щоб металева конструкція літака не впливала на його точність. Він є резервним, на той випадок, якщо відмовлять всі інші системи навігації. Аналогічний прилад є й у кораблів.

8. Багато хто недооцінює історичну роль цього дивовижного та простого навігаційного інструменту. А даремно, адже саме він зіграв важливу роль у багатьох найбільших відкриттях людства. Наприклад, перший перетин океану або кругосвітню подорож було б здійснити просто неможливо без нього.

9. Геральдична лілія або ж Флер-де-ліс — це символ, яким дуже часто відзначають північ на циферблаті цього навігаційного приладу. Використання геральдичної лілії як позначки півночі застосував португальський картограф Педро Рейнел і незабаром це стало дуже поширене у світі.

10. Під час Другої світової війни на уніформі британських пілотів з'явилися унікальні ґудзики. Уніформа RAF (ВПС Великобританії), в цілому, залишалася стандартною і не виділялася на формі уніформ інших країн світу — за винятком ґудзиків. Річ у тім, що ґудзики на їх формі були з сюрпризом. Якщо зняти один ґудзик і з'єднати його з іншим, то виходив справжнісінький компас. Такі ґудзики пришивали до уніформ лише льотчиків і диверсантів, бо саме вони найчастіше виявлялися в тилу противника і потребували навігаційних пристроях, здатних вивести їх до своїх.

11. Існує спеціальний мусульманський компас Кібла, який вказує з будь-якої точки світу напрямок до м Мецці. Кібла — це точно встановлений з будь-якої точки земної кулі напрямок у бік Священної Кааби в м. Мецці в Аравії. Кібла має важливе значення при будівництві мечетей та інших ісламських культових споруд, а також грає важливу роль в повсякденному житті мусульман, тому, що служить символом їх духовної єдності, незалежно від того, в якому куточку планети вони проживають.

Джерело